Veelgestelde vragen

Woonzorgcentrum

De kamers van het woonzorgcentrum zijn aangepast bemeubeld. Maar je mag ze inrichten zoals je dat wilt. We vragen je om enkel het aangepaste bed te laten staan. Voor de rest kunt je deze inrichten volgens eigen smaak en stijl.

Er is een vrije keuze om het ontbijt en het avondmaal te nuttigen op de kamer of in de gemeenschappelijke ruimte. Op woensdagavond eten we allen samen, daar we steeds een speciale avondmenu voorzien. Het middagmaal nuttigen we ook samen. Samen eten is een fijn moment. Er wordt gebabbeld en men leert elkaar beter kennen.  Wanneer je ziek bent, dienen we je maaltijden natuurlijk in jouw kamer op.

Jij of je familie kunnen zelf instaan voor jouw persoonlijke was en strijk. Indien dit niet lukt, kan je een beroep doen op een professionele wasserij waarmee het woonzorgcentrum samenwerkt.

Wij poetsen jouw kamer in het woonzorgcentrum. En dit is inbegrepen in jouw dagprijs.

Ja, rokers zijn welkom, al vragen we om de afgebakende rokersruimte te gebruiken. Binnen roken is niet toegestaan.

In onze woonzorgcentra is iedereen welkom, op elk moment. We hebben dus geen vaste ‘bezoekuren’. We vragen wel dat de bewoners en hun bezoekers de rust respecteren tussen 22.00 en 7.30 uur.

Kleine herstellingen of persoonlijke karweitjes zoals kaders ophangen doen wij graag voor je.

Ons woonzorgcentrum is een open huis, je bent dus altijd welkom. Heb je graag meer uitleg of een persoonlijke rondleiding ? Maak dan vooraf even een afspraak.

Sorry, grotere huisdieren kunnen we niet toelaten om gezondheidsredenen van de andere bewoners. Een kleiner huisdier, waar jouw buren geen last van kunnen ondervinden, vormt geen probleem. Je begrijpt natuurlijk dat je hier wel zelf zorg voor dient te dragen. Vraag dit voor de zekerheid wel even na bij de verantwoordelijke van het woonzorgcentrum.

Zeker. Je richt jouw kamer in zoals je dat zelf wilt. Er is wel standaard een aangepast bed aanwezig. Dit is het enige wat dient te blijven staan. Voor de rest is het volledig jouw kamer.

De wet bepaalt dat een woonzorgcentrum geen gelden of goederen van bewoners mag beheren. We helpen je wel graag bij het zoeken naar een geschikte oplossing.

Ja, natuurlijk. Alle nodige aansluitingen zijn voorzien. Let er wel op dat jouw toestel beantwoordt aan de veiligheidsvoorschriften. Enkel tv’s met flatscreen worden nog toegelaten wegens brandveiligheidsredenen.

Ja, ons woonzorgcentrum is hiervoor volledig uitgerust en officieel erkend. Voor meer informatie , kom gerust eens langs.

Ja, dit is in de vaste dagprijs voor een kamer inbegrepen.

Uiteraard. De keuze van huisarts is bij ons volledig vrij. De verantwoordelijke zal met hem contact opnemen voor eventuele verdere opvolging.

Dagverzorgingscentrum

Je kiest zelf met welke vervoersdienst je wenst samen te werken. Ofwel neem je zelf contact op met de desbetreffende vervoersdienst ofwel doen we dit voor jou. Wij begeleiden je van bij de eerste aanvraag tot de opstart. DVC De Bron werkt samen met DCO De Bron, zij bieden aangepast vervoer aan op een fiscaal voordelige manier (met dienstencheques).

Ja, dat kan. Een halve dag omvat steeds een middagmaal. Een voormiddag is van 7u45 tot 12u30, een namiddag is van 11u30 tot 17u15. Een halve dag kost 20 euro i.p.v. 25 euro voor een volledige dag.

Bezoek is zeker welkom in ons dagverzorgingscentrum. Even verwittigen op voorhand wordt geapprecieerd. Zo sta je niet voor een gesloten deur, want we gaan graag eens op uitstap.

Ja, in het dagverzorgingscentrum kan je kosteloos beroep doen op een zoutarme, vetarme, suikerarme of dialyse maaltijd. Dit kan op elk moment doorgegeven worden aan het zorgteam.

Neen, je kiest zelf aan welke activiteiten je al dan niet wenst deel te nemen. Toch proberen wij de senioren hierbij te stimuleren. Dagelijks worden 3 groepsactiviteiten aangeboden, daarnaast is er ruimte voor individuele activiteiten.

Het DVC beschikt over een afgebakende tuin met terras. Zo kan iedereen even naar buiten zonder het risico te lopen dat iemand het domein verlaat.

Ja, rokers zijn welkom, al vragen we om de afgebakende rokersruimte te gebruiken. Binnen roken is niet toegestaan.

Assistentiewoningen

Ja, dat kan, op voorwaarde dat het huisdier geen overlast veroorzaakt en dat er een verzorger wordt aangesteld voor het geval dat de bewoner afwezig is of komt te overlijden. De woonassistent zal bij intake oordelen of het huisdier al dan niet kan worden toegelaten.

In jouw assistentiewoning geniet je de grootst mogelijke vrijheid. Je mag dus zeker beroep doen op jouw vertrouwde dienstverlening. Voor wie dat wenst is er een zeer uitgebreid aanbod aan diensten die worden aangeboden door vzw De Bron. Dit betreft: poetshulp, strijkhulp, thuisverpleging, aangepast vervoer, een wassalon, een kapsalon, warme en koude maaltijden, een mini-shop, een brasserie…

Ja, iedereen is het volledige jaar door welkom in onze brasserie. Deze is 7/7 geopend van 14u tot 17u. Hier kan je aan een voordelig tarief genieten van een drankje en een hapje.

Ja, in een assistentiewoning heb je de vrijheid om de flat volledig naar jouw smaak in te richten. Vzw De Bron voorziet enkel vast meubilair zoals: een keuken, enkele ingebouwde kasten en een badkamermeubel. Deze kunnen niet verwijderd worden.

Er zijn 3 verschillende types flats:

  • Een type 1 flat (55m² – 1 slaapkamer) kan vanaf 34 euro per dag gehuurd worden,
  • een type 2  flat (65-75m² – 2 slaapkamers) kan vanaf 43 euro per dag gehuurd worden
  • een type 3 flat (100m² – 2 slaapkamers – 2 toiletten) kan vanaf 46 euro per dag gehuurd worden.

Er zijn 3 type flats beschikbaar in het gebouw:

Type 1: 55m² – aparte living / leefruimte – 1 slaapkamer – 1 badkamer met toilet – 1 berging – terras

Type 2: 65m² – 75m²: aparte living / leefruimte – 2 slaapkamers – 1 badkamer met toilet – 1 berging – terras

Type 3: 100m²: aparte living / leefruimte – 2 slaapkamers – 1 badkamer met toilet – 1 berging – terras – 1 gastentoilet

Elke bewoner heeft gratis toegang tot de afgesloten fietsenberging in het gebouw. In deze berging is er de mogelijkheid om elektrische fietsen of scooters op te laden.

De groep van assistentiewoningen beschikt over een ondergrondse parking met 40 parkeerplaatsen. Als bewoner kan je één of meerdere parkeerplaatsen huren.

Elke bewoner heeft gratis toegang tot de afgesloten fietsenberging in het gebouw. In deze berging is er de mogelijkheid om elektrische fietsen of scooters op te laden.

Zorghotel

Helaas worden huisdieren in het zorghotel niet toegelaten.

In het zorghotel werken we samen met een apotheek die ons dagelijks voorziet van robotmedicatie waardoor wij geen gebruik kunnen maken van jouw thuismedicatie.

Indien je toch graag jouw eigen medicatie wenst te gebruiken, vragen wij je om hier zelf verantwoordelijkheid voor te nemen.

Je hebt hierin zelf de keuze. Je kan er voor kiezen om dit zelf te doen. Indien dit niet lukt, kan je hiervoor beroep doen op onze dienstenchequeonderneming.

In het gebouw en op de flat zelf mag niet gerookt worden. Buiten kan dit uiteraard wel.

Er zijn geen bezoekuren. Bezoekers zijn welkom op elk moment van de dag.

Dit mag zeker. De flat is standaard bemeubeld.
Breng gerust wat eigen spullen mee om een huiselijke sfeer te creëren.

Je kan inderdaad beroep blijven doen op jouw eigen huisarts tijdens jouw verblijf. Mocht dit (o.w.v. de afstand) niet mogelijk zijn voor jouw huisarts zelf, helpen wij je graag verder om een tijdelijke vervangarts te vinden.

Ook koppels kunnen bij ons terecht.

Dienstencheques

Het aantal dienstencheques dat je per jaar mag gebruiken, is beperkt tot 500 per rijksregisternummer en tot 1.000 per gezin.

De kostprijs voor een dienstencheque bedraagt:

  • 9 euro/dienstencheque voor de eerste 400 aangekochte dienstencheques;
  • 10 euro/cheque voor de volgende 100.

Per gezin komt dit neer op 800 dienstencheques aan 9 euro en 200 aan 10 euro.

Met dienstencheques geniet je een fiscaal voordeel, dat verschilt per gewest:

  • Vlaanderen: 2,70 euro fiscaal voordeel op de eerste 163 cheques;
  • Wallonië: 0,90 euro fiscaal voordeel op de eerste 150 cheques;
  • Brussel: 1,35 euro fiscaal voordeel op de eerste 163 cheques.

Tip: vanaf het ogenblik dat je 4 uur per week een huishoudhulp hebt, kan het fiscaal aantrekkelijk zijn om twee verschillende namen binnen het gezin dienstencheques te bestellen.

Alle diensten waarvoor je met dienstencheques betaalt, zijn beperkt tot de privé-gedeelten van jouw woning. Jouw huishoudhulp mag enkel normale huishoudelijke taken doen. Alles wat gevaarlijk is, ongezond of (over)belastend is, is dus uit den boze. Ook tuinonderhoud en kinderopvang zijn niet toegelaten.

Bestel jouw cheques door het bedrag van het gewenste aantal (steeds minimum 10 cheques en steeds veelvoud van 9 of 10 euro) over te maken op het rekeningnummer van Sodexo (zie nuttige gegevens hieronder). Elektronische dienstencheques zijn na 2 werkdagen beschikbaar in jouw persoonlijke zone. Papieren cheques ontvang je 5 à 10 werkdagen na bestelling.

Schrijf het bedrag over op het rekeningnummer van Sodexo. Vermeld hiervoor steeds jouw persoonlijk gebruikersnummer bij de gestructureerde mededeling. Sodexo voorziet nog andere betalingsmogelijkheden zoals betaling met maestro of visa. Voor deze mogelijkheden wordt echter een transactiekost in rekening gebracht.

Bij een foutieve overschrijving (geen veelvoud van 9 of 10 euro) of een onjuiste/ontbrekende structurele mededeling, wordt het gehele bedrag teruggestort op jouw rekening en dien je de cheques opnieuw te bestellen.

Huishoudhulp

Bekijk via deze link de voorwaarden klantenovereenkomst tussen klant en vzw DCO De Bron.

Strijk

Neen, je betaalt met dienstencheques.

Het strijkatelier hanteert het principe van “1 dienstencheque is gelijk aan 60 punten”. Elk kledingstuk heeft zijn eigen vastgestelde kostprijs in punten en wordt aangeduid op een puntenblad. De optelling van al deze punten vormt de kostprijs die je moet betalen.

Het aantal te betalen cheques ronden wij af naar boven. Bijvoorbeeld: aantal te betalen punten = 90. Je geeft 2 dienstencheques ter waarde van 120 punten. Bij de afrekening krijg je van ons een tegoed van 30 punten. Dit aantal tegoedpunten wordt verrekend met jouw volgende wasmand.

Dit is niet verplicht, maar we raden het wel aan. Zo kan je zelf op voorhand de kostprijs berekenen en daarnaast heb je ook meer controle op de inhoud van jouw wasmand. Het strijkatelier controleert vervolgens jouw strijkgoed op basis van de door jou ingevulde inventaris. OPGELET: wordt de inventaris niet door jou op voorhand ingevuld, dan klopt de telling van het strijkatelier.

Indien je liever jouw eigen kapstokken gebruikt, kan je deze voorzien van je naam en klantnummer en onderaan in de wasmand leggen.

OPGELET: wij zijn niet verantwoordelijk voor het eventuele verlies hiervan. Geef je geen kapstokken mee, dan krijgt je jouw strijkgoed terug op ijzeren kapstokken van het strijkatelier. In dit geval vragen wij je vriendelijk om de kapstokken bij een volgend bezoek terug mee te brengen.

Neen. Het strijkatelier zorgt hiervoor bij het controleren / invullen van de inventaris. Wel vragen wij je om alle knopjes van de hemden en blouses los te maken.

DCO De Bron heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid die schade aan kleding en verlies van kleding, veroorzaakt door het strijkatelier, dekt. De franchise voor deze verzekering bedraagt 175 euro, ten laste van de klant.

Intentieverklaringen

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart